Александър Бетов преподава лидерство, мениджмънт и маркетинг в университетите Fontys (Нидерландия), FOM (Германия) и Plymouth (Великобритания). Завършва бакалавърска програма в Холандия и две магистратури в Англия и Монако. Pаботи в сферата на международния маркетинг и комуникации.
1. Всяка година хиляди международни студенти избират да продължат своето образование в Нидерландия. Какво прави страната на лалетата толкова привлекателна за кандидатите?
Има много причини. На първо място, можете да следвате почти всички специалности на английски език. Качеството на нидерландските университети е признато по целия свят. Таксите за обучение и месечните разходи са значително по-ниски, отколкото в англоговорящите страни. Нидерландия има едно от най-високите съотношения цена-качество и годишно привлича около 90 000 международни студенти от 190 различни страни.
Начинът на обучение в страната е интерактивен и ориентиран към студентите. По време на следването не само развиват собствено мнение, но и ценни умения като анализиране, решаване на практически проблеми и креативност. Тези умения им помагат да си намерят работа в някоя от многото нидерландски компании, като например Philips, Heineken, KLM, Shell, ING или Unilever.
2. Какво повлия на твоя избор да учиш, a по-късно и да преподаваш в приложен университет в Нидерландия?
Университетите по приложни науки са една от причините, поради които хората идват да следват в Нидерландия. На мен ми допадна възможността да уча и да трупам опит по едно и също време. По време на следването, всички студенти карат стаж в различни компании. Там те работят в продължение на пет месеца по проект, който им се дава от самата компания; обикновено тези стажове се заплащат. Моите приятели са стажували както в малки компании, така и в световноизвестни като например Lufthansa, Hugo Boss, KPMG, Porsche, BMW, Volkswagen, Bosch и др. Освен това всички студенти имат възможността за един семестър да следват в един от многобройните партньорски университети, които се намират в САЩ, Япония, Бразилия, Италия, Испания, Австралия, България и др.
Също много ми хареса, че от самото начало всеки студент има придружител (обикновено един от преподавателите), към когото човек може да се обърне ако има въпроси свързани със следването или в личен план. Във Fontys аз никога не бях сам, когато имах нужда от помощ.
3. В последните години все повече бизнес организации апелират за образователна реформа, свързана с по-практическата подготовка на студентите. В този контекст, според теб, каква е ролята на университетите по приложни науки?
Учене чрез практика е най-добрият начин за учене. Нидерландия е една от първите държави, която не само осъзна този факт но и го приложи в обучението на студентите си. В днешно време, повечето студенти в страната учат в университети по приложни науки. Там те се готвят за бъдещата си кариера, упражняват се чрез работа по проекти, изготвяне на презентации, стажуване в различни компании и основаване на собствена компания (както се случва във Fontys). Университетите по приложни науки са модерният начин, по който най-силните европейски икономики като Нидерландия обучават своите бъдещи специалисти.
4. Разкажи ни малко повече за методите на обучение, преподавателите и базата във един приложен университет като Fontys. Какво е предимството на този тип университети пред класическите?
Следването във Fontys се състои от лекции, проекти и стажове. Например, решили сте да следвате маркетинг, което е много популярно в последно време. Тази специалност включва лекции по онлайн маркетинг, в които учите как се основава собствен онлайн бизнес. Тези знания се прилагат в групов проект, в който трябва да създадете план за собствен онлайн бизнес и да го представите пред бъдещи инвеститори (в този случай наши доценти). С този опит може да кандидатствате за стаж в тази сфера, например в Amazon, или за стаж свързан с онлайн маркетинг в любина ваша компания в различни сектори, например Audi, L’Oréal или Nike.
Някои проекти, в които участвах по време на следването ми, бяха разработването на нов продукт за Kellogg’s и KitKat, създаване на ПР стратегия за Royal Dutch Shell и закупуването на българска компания от Германия чрез дружество на Кайманските острови. Също така студентите имат възможност да създадат собствен бизнес по време на втори курс и така се дипломират с две години опит (2 стажа по половин година + 1 година собствен бизнес).
5. Какви възможности се разкриват пред възпитаниците на университетите с практическа насоченост? Могат ли да продължат образованието си в магистърска програма? В какви сектори се реализират?
Много от завършващите студенти намират работа веднага след дипломирането си, често в компанията, в която са карали стажа си. Работят в местни компании или в световноизвестни като Adidas, Red Bull, Facebook, PepsiCo и BMW. От години наблюдаваме, че все повече фирми в западна Европа предпочитат висшисти с опит. Това заключение потвърдиха и колеги от Louis Vuitton по време на уебинар преди 2 седмици. От друга страна, съм много радостен, че нашите български студенти успяват да си намерят хубава работа в Нидерландия, а все по-често започват и успешна кариера в България.
Разбира се, има и много студенти, които продължават обучението си в магистърски програми. Аз преподавам на част от тях в магистратурата по бизнес и мениджмънт, която е сътрудничество между Fontys и University of Plymouth в Англия. Също така, значителна част от завършилите създават собствени компании в Нидерландия или родината си, сред тях има и българи.
6. Казват, че макар приемът в приложните университети е по-лек, то броят на отпадналите първата година е между 20% и 40%? На какво се дължи това и как могат да се подготвят бъдещите студенти преди своето заминаване?
Така е, приемът се счита за по-лек защото често не се гледат оценките от матурите. Холандската образователна система е различна от останалите и оценките по биология, например, нямат толкова голяма тежест, когато кандидатстваш бизнес или инженерство. Този принцип на прием позволява на много студенти да докажат своя потенциал, а след първата учебна година минават само тези, които си взимат изпитите, останалите отпадат. В Нидерландия, броят на отпадналите след първата година е между 20 и 40%, в зависимост от специалността. Това е показател за високата стойност на холандската диплома.
Интересуваш се от образование в Нидерландия? Научи повече тук или заяви безплатна консултация с нашите специализирани консултанти за Холандия.